Eindhoven - Emmasingel

 


Ons schitterend gerenoveerde industrieel erfgoed wordt teruggegeven aan de stad:
rechts de Lichttoren (www.lichttoren.nl), daarna de Witte Dame; het bruine gebouw links is de Admirant, ofwel de Bruine Heer (www.admirant.nl).
Anno 2003 komt het verkeer vanuit de spoortunnel richting Woensel om rechtsaf de Mathildelaan in te gaan of rechtdoor naar de splitsing met de Willemstraat en de Keizersgracht. Sinds enkele jaren is de binnenstad van Eindhoven voorzien van eenrichtingsverkeer.


Een vooroorlogs plaatje, genomen vanaf de Parallelweg. Links loopt de tramrails over de Emmasingel richting Reusel, rechts loopt hij over de Spoorstraat (nu Mathildelaan) richting St. Oedenrode.

Het Café Central fungeerde als tramhalte voor wachtende en overstappende reizigers.

De voetgangersbrug over de spoorlijn is zelfs verlengd tot over de straat, zodat de vele Philips-werknemers niet meer zolang voor de gesloten overweg hoeven te wachten. De wachttijden konden oplopen tot een half uur.



Een blik vanuit het pand van Edelsmid Paul van den Hout op de kruising Kleine Berg met de Keizersgracht richting Emmasingel.
Het is er nog even druk als een halve eeuw geleden: voetgangers, fietsers, auto's en bussen bepalen het straatbeeld.

Het witte Philips-fabrieksgebouw op de achtergrond is de fameuze Witte Dame, die na een renovatie op 27 mei 1998 werd heropend als centrum voor design, informatie, technologie en cultuur. Ontworpen in de jaren '20 door architect Roosenburg huisvest het gebouw o.a. de bibliotheek en de Design Academy.




De Emmasingel gezien vanuit de Keizersgracht. De tramrails komt hier van Reusel en gaat naar de remise aan de Tramstraat. Rechts ziet u de stadsgracht die voorbij de bocht wordt gekruist door het riviertje de Gender.






De stadsgracht werd gedempt en de Gender werd overkluist, zodat daar heden ten dage niets meer van te zien is.

Ook de gebouwen op de voorgrond zijn inmiddels verdwenen.

Deze foto is omstreeks 1960 genomen.